De câte ori caut ceva despre Montessori, printre primele imagini care apar sunt cele cu rafturile pentru activităţi. Tăvile aşezate ordonat pe un raft jos, la îndemâna copilului, îţi dau imediat un sentiment de ordine, linişte şi frumos. Când am hotărât să schimbăm camera lui Tudor şi să o „montessorizăm”, raftul pentru activităţi a fost printre primele modificări.
Lăsaţi de capul lor, copiii au tendinţa de a crea haos, dar ei simt nevoia şi le place enorm să trăiască într-un mediu ordonat. Încercaţi să aranjaţi încăperile în care copilul îşi petrece cea mai mare parte a timpului în aşa fel încât să îi fie uşor să păstreze un ambient ordonat şi bine organizat. E surprinzător ce impact poate avea acest lucru asupra personalităţii sale în curs de dezvoltare. (Tim Seldin, Cum să creşti un copil extraordinar)
Am căutat mai întâi la Ikea, desigur, să vedem dacă găsim ceva mulţumitor. Dar spaţiul era îngust, transportul prea costisitor pentru un raft aşa mic şi am ales să îl facem singuri. Am găsit indicaţiile pe site-ul Voilà Montessori, am cumpărat materialele şi am făcut raftul. Nu a fost deloc greu, mai ales că am cumpărat plăcile direct la dimensiunile dorite.
Dr. Montessori vorbeşte despre „perioadele senzitive” prin care trec copiii. O perioadă în care copilul învaţă fără a depune vreun efort, în care „absoarbe” informaţia din mediul înconjurător. Perioada senzitivă pentru ordine este, conform cărţii lui Tim Seldin, între doi şi patru ani. Jeanne-Marie Paynel o anunţă ca fiind între şase luni şi trei sau chiar cinci ani pentru unii copii. La cursul Montessori pentru părinţi am aflat că nevoia de ordine şi mişcare la copilul mic este la fel de importantă precum cea de aer sau de mâncare! Copilul are nevoie de mişcare şi de ordine, pentru a se dezvolta complet şi armonios, la fel cum are nevoie de aer pentru a respira şi de mâncare pentru a se hrăni.
„Un loc pentru fiecare lucru şi fiecare lucru la locul său” este un principiu de bază în educarea copiilor Montessori. Acest raft de activităţi nu face altceva decât să evidenţieze acest principiu şi să ajute la implementarea lui. Copilul ştie exact de unde să ia activitatea şi unde să o pună la loc. Am observat adesea că Tudor reacţionează când lipseşte o activitate (se vede locul gol). La fel, merge imediat la raft de câte ori schimb câte ceva. În plus, pentru mine, ca părinte, raftul de activităţi înseamnă că ordinea poate fi restabilită în cel mult cinci minute.
Faptul că mintea matematică este activă de la început, devine evident nu doar […] datorită atracţiei pe care exactitatea o exercită asupra fiecărei acţiuni executate de copil, dar o vedem şi în faptul că nevoia de ordine a copilului este una dintre cele mai puternice stimulente ce domină prima parte a vieţii sale. Senzitivitatea faţă de aranjarea ordonată a lucrurilor, faţă de poziţiile relative ale acestora, apare odată cu simpla percepţie, şi anume, cu prima preluare a impresiilor din mediul înconjurător. (Maria Montessori, Mintea absorbantă)
10 thoughts on “Raftul nostru Montessori”