Cam de când a împlinit un an, Tereza şterge masa din bucătărie şi scaunul pe care mănâncă. După luni întregi în care a observat cum făceam, într-o zi a luat prosopelul şi a început să lucreze. I l-am lăsat de atunci la îndemână şi acum face asta de câteva ori pe zi. De fiecare dată, cu concentrare, dar şi cu multă fericire pe chip. Şi imită cu atenţie gesturile pe care le-am făcut eu, mişcând mâna de la stânga la dreapta.
Una dintre activităţile pe care Tudor le face cel mai des este spălatul oglinzilor. Pentru că geamurile sunt prea sus pentru el, l-am învăţat să cureţe oglinzile, în schimb. Uneori trece de la dulapul din cameră la oglinda de la bara Montessori, alteori spală doar una dintre ele. Mişcările sunt de sus în jos, de la stânga la dreapta.
Ceea ce e important la aceste mişcări, din perspectivă Montessori, nu este atât de mult ca masa să fie curată, ci copilul să fie angajat într-o activitate utilă, folosindu-şi mâinile în serviciul minţii. (Angelline Stoll Lillard, Montessori: The Science Behind the Genius)
În pedagogia Montessori, mişcările acestea sunt fundaţia pentru pregătirea scrisului şi cititului. Aceeaşi ordine o folosim pentru a înşira cardurile pe covoraş sau în aşezarea activităţilor pe raft. Aranjarea începe din stânga sus şi apoi creşte, în funcţie de dificultatea şi complexitatea fiecărei activităţi, până în dreapta jos.
Bineînţeles, mai sunt câţiva ani până când Tereza va începe să scrie, apoi să citească. Dar toate exerciţiile pe care le face până atunci au rolul de a pregăti acest mare salt al dezvoltării. Întărirea muşchilor mici ai mâinii, coordonarea mână-ochi, prinderea de tip pensetă, educarea concentrării şi a atenţiei, mişcările de la stânga la dreapta şi de sus în jos şi alte activităţi asemănătoare sunt fundaţia pentru deprinderea scrisului şi cititului. (În pedagogia Montessori, copiii învaţă mai întâi să scrie, apoi să citească. Perioada senzitivă pentru scris este între trei ani şi jumătate şi patru ani şi jumătate, iar cea pentru citit între patru ani şi jumătate şi cinci ani şi jumătate.)
Întrucât materialele selectate pentru un anumit scop, cum ar fi prepararea hranei, sunt înşiruite pe o tavă în ordinea lor de utilizare, de la stânga la dreapta şi de sus în jos, copilul încorporează mental această ordine precisă care devine o parte a inteligenţei lui funcţionale. Recunoaştem această ordine mentală specifică drept necesară pentru a citi şi scrie eficient, de exemplu. Prin urmare, în aceste cicluri de activitate cu materiale practice, copiii se pregătesc în mod indirect pentru scrierea ulterioară. (Paula Polk Lillard, Lynn Lillard Jensen, Educaţia Montessori în primii ani de viaţă)
[Photo by Susana Coutinho on Unsplash]
5 thoughts on “De la stânga la dreapta, de sus în jos”