Împăturind haine

În ultima vreme, Tudor e preocupat de făcutul patului şi pusul pijamalelor în dulap. Ne-a văzut aproape zilnic împăturind haine sau pături. În plus, dimineaţa, după câte o rundă de Hopa-Mitică în patul bunicii, a ajutat-o şi pe ea să îşi facă patul.

I-am arătat lui Tudor lecţia Montessori pentru împăturit haine acum vreo doi ani. Am ales un material galben, pe care am trasat linii cu cretă de croitorie. Am folosit patru bucăţi de pânză, pe care am trasat o linie mediană, respectiv două, şi una, respectiv două linii, pe diagonală. După ce i-am arătat materialul, nu a lucrat de foarte multe ori cu el. L-am găsit, în schimb, împăturind haine, urmând paşii din lecţie.

Când copilul dumneavoastră împătureşte rufe mici, cum ar fi şervete, arătaţi-i cum să le potrivească la colţuri. Exactitatea şi ordinea presupuse de împăturitul atent reprezintă o atracţie specială pentru copiii foarte mici. (Paula Polk Lillard, Lynn Lillard Jensen, Educaţia Montessori în primii ani de viaţă)

După câteva săptămâni, pe când aşteptam să ni se aducă masa la un restaurant, a luat şerveţelul şi a început să îl împăture. „Acum e pătrat! L-am desfăcut iar în dreptunghi! Uite un triunghi acum!” Ţin minte întâmplarea pentru că am rămas uimită de transferul informaţiei dintr-o lecţie care mi se păruse că nu îi atrăsese prea mult atenţia.

Am observat că îi face plăcere să o înveţe acum pe Tereza, folosind păturile lor mai mici. Am văzut că ea a început să îl imite şi în împăturirea pijamalelor. Aştept încă cu mult interes momentul în care vor face asta cu toate hainele. Cred că voi avea atunci mult timp liber, pe care mi-l petrec acum strângând hainele de prin casă.

La fel ca alte exerciţii de viaţă practică, nu facem nici din acestea o corvoadă. De multe ori, mă întrerupe când încep eu să fac patul. Alteori, îl întreb dacă vrea să strângă el şi îmi spune că va face data viitoare.

Tendinţa noastră, ca adulţi, este să îl ţinem pe copil „ocupat”, astfel încât noi să putem fi liberi pentru propriile ocupaţii. Însă este necesar să acceptăm că micuţul trebuie să facă aceste activităţi practice alături de noi, ca o formă de colaborare. Nu suntem liberi să facem alte lucruri, dar, întrucât satisfacem nevoile copilului nostru aflat în curs de autoformare, zilele încep să se scurgă mai lin şi mai plăcut pentru amândoi. (Paula Polk Lillard, Lynn Lillard Jensen, Educaţia Montessori în primii ani de viaţă)

Observându-i interesul pentru împăturit, tehnica origami mi se pare o activitate interesantă pentru Tudor. Am cumpărat deja hârtia potrivită şi urmează să îi arăt câteva modele. Între timp, Lucian le face bărci din hârtie pentru baia de seară. La rândul ei, mama gândeşte cele mai mari şi năstruşnice coifuri, spre amuzamentul nepoţilor.

(Photo by Katrin Hauf on Unsplash)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *