Cilindrii coloraţi

Cred că unul dintre cele mai atractive materiale senzoriale Montessori sunt cilindrii coloraţi. În limba engleză, ei sunt numiţi „fără buton”. Spre deosebire de cilindrii incastru, sunt coloraţi, nu au suport, ci sunt păstraţi în cutii şi nu au nici butoane, fiind uşor de stivuit. Fiecare cutie are un capac colorat, la fel ca cilindrii din interior. Şi fiecare set colorat corespunde unui set de cilindri incastru. Lui Tudor îi place foarte mult să îi pună în locul cilindrilor incastru sau să îi stivuiască, sub forma unui turn multicolor. Aflată în plină perioadă senzitivă pentru obiecte mici, Terezei îi place să ia cel mai mic cilindru galben şi să îl ţină în mână. Când mi-l arată, îmi spune: „mic, mic”, aşa cum a învăţat-o Tudor.

Cilindrii roşii în blocul cilindrilor incastru
Cilindrii roşii în blocul cilindrilor incastru

Cilindrii coloraţi sunt materiale senzoriale pentru discriminarea vizuală. Atunci când îi aşază pe cei roşii, de exemplu, în linie dreaptă orizontală, copilul percepe vizual diferenţele dintre ei. Aşezaţi alături de cilindrii de alte culori, se observă şi diferenţele între fiecare set. La cursul Montessori pentru părinţi, ne-a fost recomandat să îi introducem după doi ani şi jumătate. Recomandările altor montessorieni, însă, sunt ca materialul acesta să fie introdus după vârsta de patru ani. Din experienţa noastră, Tudor a început doar de curând să lucreze mai intens cu ei, ceea ce mă face să mă încred în recomandările celor din urmă.

Cilindrii roşii
Cilindrii roşii

La fel ca în cazul altor materiale senzoriale Montessori, extensiile pentru folosirea acestora menţin atenţia copilului pentru mult timp. Iar tiparele obţinute sunt atât de interesante şi frumoase! La început, recomandarea este de a-i arăta copilului câteva posibilităţi de aranjare. Dar momentele cele mai importante sunt cele în care descoperă singur multiplele combinaţii care pot fi obţinute.

Materialele senzoriale Montessori sunt cunoscute pentru respectarea câtorva calităţi de bază. Dacă ar fi să studiem cilindrii coloraţi prin prisma acestora, atunci am spune în felul următor:

  • sunt un material care face apel la simţul frumosului, cilindrii sunt plăcuţi din punct de vedere estetic; culorile vii atrag atenţia copiilor asupra materialului
  • sunt o reprezentare concretă a unui concept abstract; fiecare set diferă în funcţie de una, două sau trei dimensiuni, cu gradaţiile acestora, ajutând copilul să perceapă concret diferenţele dintre mic-mare, subţire-gros, scund-înalt
Cilindrii galbeni - extremele: mic-mare, subţire-gros, scund-înalt
Cilindrii galbeni – extremele: mic-mare, subţire-gros, scund-înalt
  • au încorporat controlul erorii, în cazul cilindrilor coloraţi fiind vorba de o corecţie vizuală; fiind un material prezentat după cilindrii incastru, se consideră că deja copilul este obişnuit cu aranjarea cilindrilor; controlul erorii în cazul cilindrilor incastru însemna că, dacă nu sunt aranjaţi corect, nu încap în suporturile lor, unul rămânând afară; controlul erorii în cazul cilindrilor coloraţi este, aşadar, mai rafinat, fiind încă o dovadă a faptului că ei sunt potriviţi pentru vârste mai mari

Dorința copilului de a atinge un scop pe care îl cunoaște, îl determină să se corecteze. Nu este un profesor care îl face să-și observe greșeala și îi arată cum să o corecteze, ci este o lucrare complexă a propriei inteligenţe a copilului care duce la un astfel de rezultat.

Prin urmare, în acest moment începe procesul de autoeducație. (Maria Montessori, Dr. Montessori’s Own Handbook)

  • în cazul acestui material, simţul vizual este cel izolat; cu alte cuvinte, pentru a-i aranja corect, este suficient să privească materialul, pentru a vedea dacă a reuşit sau nu; simţul tactil poate fi şi el folosit, dacă invităm copilul să treacă cu degetele peste cilindrii aşezaţi pe orizontală, în ordine descrescătoare sau crescătoare; unele variaţiuni ale lucrului cu materialele senzoriale vizuale, precum cilindrii, presupun legarea la ochi a copilului, caz în care simţul stereognostic este profund stimulat

Scopul este unul interior, de a antrena copilul să observe; ca el să fie condus să facă comparații între obiecte, să formeze judecăți, să raționeze și să decidă; și în repetarea nedeterminată a acestui exercițiu de atenție și de inteligență are loc adevărata dezvoltare. (Maria Montessori, Dr. Montessori’s Own Handbook)

  • materialul din fiecare set diferă doar în funcţie de dimensiunile alese, restul calităţilor rămânând aceleaşi; toţi cilindrii sunt roşii, de exemplu, toţi sunt din lemn, toţi au formă cilindrică, fiind izolată doar descreşterea lor în diametru; copilul se poate astfel concentra asupra acestei calităţi, nefiindu-i distrasă atenţia şi de alte clasificări
  • cilindrii coloraţi pot fi folosiţi în diferite moduri, fiind un material liber pentru explorarea copilului; modurile de folosire sunt, practic, nenumărate, ei putând fi folosiţi singuri sau în asociere cu alte materiale senzoriale Montessori; creativitatea copilului este astfel încurajată şi susţinută

Pe lângă aceste calităţi, materialul acesta susţine dezvoltarea atenţiei şi a concentrării. La fel ca în cazul celorlalte activităţi, am fost foarte atentă să nu îl întrerupem deloc pe Tudor, după ce a început să lucreze. În plus, prinderea cilindrilor coloraţi, la fel ca a celor incastru, presupune folosirea a trei degete. Prinderea aceasta de tip pensetă este esenţială pentru ţinerea corectă a creionului în mână, în timpul scrisului. Coordonarea mână-ochi este foarte importantă pentru manipularea cilindrilor, mai ales a celor foarte subţiri. Mi s-a întâmplat adesea să reuşesc să îi aşez în picioare doar după câteva încercări. De aceea, cred, am văzut că şi Tudor preferă să lucreze cu ei la masă. Acesta este încă un mod bun de pregătire pentru scris, de a învăţa să lucreze la masă.

Materialele senzoriale Montessori familiarizează indirect şi inconştient copilul cu sistemul zecimal. Există zece cuburi roz, zece scări maro, câte zece cilindri incastru în fiecare set, câte zece cilindri coloraţi, şi aşa mai departe. Culorile vii ale materialelor au fost alese de Maria Montessori după mai multe teste, în funcţie de atracţia copiilor faţă de ele. În plus, recomandarea ei pentru Turnul Roz era, de pildă, de a lucra cu el pe un covor verde, contrastul dintre cele două culori atrăgând şi mai mult atenţia copilului asupra cuburilor. Astfel, materialele senzoriale Montessori le dezvoltă copiilor şi simţul estetic.

Inteligenţa devine nefolositoare dacă lipseşte practica, iar această practică este aproape întotdeauna educaţia simţurilor. (Maria Montessori, Descoperirea copilului)

Cele patru seturi de cilindri
Cele patru seturi de cilindri

4 thoughts on “Cilindrii coloraţi

Lasă un răspuns